h@i kaWAn2

Selasa, 11 Mei 2010

AWAS...PENIPUAN CYBER

Semalam saya menerima satu email dari CIMB Value Customer mengarahkan update data saya melalui CIMB clicks secepat mungkin....kalau tidak update, data kami tak boleh detect. Maka saya pun update data yang di ada dalam blog tu...data tersebut meminta masukkan nama ID, password dan nama ibu...maka saya update saja lah.

pada sebelah petang, saya menerima satu sms dari hp supaya memasukkan TAC no.????? dengan jumlah RM7,617.00 kedalam akaun bernama JOHAN melalui WESTERN BANK.

Saya merasa was-was, lalu hubungi CIMB services centre untuk pengesahan.....nak tau apa jawapan nya? pegawai itu kata, setakat bulan April 10 saja, dah beribu-beribu orang sudah tertipu dengan jenayah cyber sebegini ini.

Ingat nak buat lapuran polis.....tapi fobia dan trauma juga mengingatkan adik kita ditembak tanpa belas.....maka terbatal dgn sendiri. Bila periksa balik akaun saya.....jumlah nya tidak terusik.

Moral of the story : Sekarang ni dah tak selamat nak simpan duit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan